LELAKI MALAYSIA TIDAK TENANG

. 25 Disember 2009
4 comments

Kaum lelaki Islam di Malaysia sedang menderita tidak boleh tidur nyenyak dan tidak dapat bersolat dengan tenang.

Demikian reaksi Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ini kerana, fikiran mereka sering terganggu oleh bilangan wanita-wanita berpakaian seksi yang semakin meningkat di khalayak awam semenjak akhir-akhir ini.

Beliau yang juga Mursyidul Am (PAS) berkata, beliau mahu membincangkan tentang “penganiayaan emosi” yang dihadapi kaum lelaki ini secara lebih terperinci kerana ia jarang dibincangkan dan diambil perhatian.

“Kita selalu (mendengar tentang) penganiayaan kanak-kanak dan isteri-isteri dalam rumah tangga yang mudah ditanggap mata tetapi penganiayaan emosi terhadap kaum lelaki tidak dapat dilihat,”

Menurut beliau lagi,

“Solat kita hilang tumpuan dan tidur kita sering terganggu,”

Datuk Nik Abdul Aziz pernah membuat kenyataan-kenyataan kontroversial terhadap wanita pada masa lalu termasuk menggesa kaum wanita supaya berhenti memakai gincu dan minyak wangi untuk mengurangkan risiko mereka dirogol.

Kumpulan-kumpulan hak asasi wanita pernah menyelar kenyataan-kenyataan beliau, sambil berkata bahawa Islam mengajar kedua-dua pihak lelaki dan perempuan supaya bertanggungjawab ke atas kesopanan mereka.

Mereka berkata, kenyataan-kenyataan seperti itu menggalakkan berlakunya kejadian rogol kerana ia meletakkan tanggungjawabnya ke atas wanita.

Laman web PAS ada menyiarkan contoh pakaian wanita secara grafik – dengan memakai tudung panjang yang menutupi rambut dan dada mereka serta baju panjang yang “besar dan longgar” yang bersesuai dengan trend semasa.

Kebanyakan wanita Melayu/Islam Malaysia memakai pakaian Islam yang sederhana, walaupun wanita muda kadangkala memakai baju kemeja-T ketat dan seluar jean yang menjolok mata.

Aduh!!! Derita sungguh lelaki zaman sekarang...wakaka

post signature

DOWNLOAD LAGU

. 04 Disember 2009
8 comments

Saya suka dengar lagu. Ini fakta. Dulu-dulu, lagu-lagu 'mengarut' yang tidak islamik adalah menjadi kebiasaan halwa telinga saya. Radio akan sentiasa terbuka dan menyanyi tidak kira masa. Tambahan pula, saya suka tidur bersama lagu. Tidak suka kesepian.

Tetapi sekarang, saya cuba berubah untuk 'genre' lagu yang sama tetapi mungkin lebih islamik sikit...

Saya cuba...

Disini saya sediakan lagu-lagu terbaru Sami Yusuf dari album Without You untuk anda mendownload jika anda meminati lagu beliau...

1- Not In My Name
2- Salutation
3- Anything For You
4- Never Never
5- A Thousand Times
6- Sallou
7- He Is There
8- My Only Wish
9- Without You
10- Forever Palestin

Tambahan

1- Asma Allah
2- O Allah
3- Hasbi Rabbi
4- My Ummah
5- Eid Song
6- We Will Never Submit
7- Mother

P/S : Selamat mendownload. Mungkin ia sebagai buah penenang di musim peperiksaan ini...huhu

post signature

KEBAIKAN ITU MUDAH

. 03 Disember 2009
0 comments

Ketika saya menunaikan umrah beberapa bulan yang lalu, saya beriktikaf di Masjidil Haram ketika cuaca sangat panas.

Satu jam menjelang Solat Zuhur, tiba-tiba seorang lelaki tua berdiri dan memberikan air sejuk kepada jemaah yang ada disitu. Tangan kanannya memegang satu gelas dan tangan kirinya memegang gelas yang lain.

Pak Cik tersebut memberi minum jemaah dengan air zam-zam yang sejuk lagi menyegarkan. Selepas seseorang itu selesai minum,beliau kembali mengambil air dan kembali memberi minum kepada jemaah yang lain pula. Ramai sudah jemaah yang dapat minum air zam-zam tersebut daripada pak cik tua itu.

Saya lihat keringatnya mengalir sabar tatkala orang ramai hanya duduk menunggu giliran mendapatkan air daripada pak cik tua itu. Dia buat tanpa dipinta.

Saya terfikir...

Saya mengagumi semangat, kesabaran serta kecintaan Pak Cik tua itu untuk melakukan kebaikan walaupun hanya pada perkara yang kecil. Wajahnya sentiasa menebar senyuman ketika memberi minum. Tiada ditarik mukanya tanda letih!!!

Pintu Bab Salam, Masjid Nabawi, Madinah.

Akhirnya saya mengetahui bahawa kebaikan itu sangat mudah dilakukan oleh sesiapa sahaja. Kepada sesiapa yang Allah Taala mudahkan untuk melakukannya. Bukan hanya kepada golongan baik-baik sahaja atau golongan ustaz-ustaz. Kepada sesiapa sahaja.

Allah Taala menpunyai simpanan kebaikan yang banyak sekali yang akan dianugerahkan kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Allah Taala juga akan mengalirkan keutamaan kepada orang-orang yang senang berbuat kebaikan dan jijik melihat keburukan menimpa sesama manusia.

Lihatlah iktibar kebaikan dahulu bagaimana Saidina Abu Bakar As-Siddiq bersedia menempuh bahaya ketika berhijrah untuk melindungi Rasulullah.

Saidina Hatim rela tidur dalam keadaan lapar asal tetamunya kenyang.

Abu Ubaidah tidak tidur malam di tengah-tengah pasukannya yang tertidur lena.

Saidina Umar Al-Khattab sentiasa meninjau Kota Madinah ketika penduduknya lena tidur. Pada musim kebuluran, Saidina Umar hanya membalik-balikkan badannya kerana lapar. Sedangkan makanannya sendiri telah diberikan kepada rakyatnya.

Abu Talhah menjadikan dirinya sebagai perisai melindungi Baginda daripada tusukan panah ketika Perang Uhud.

Abdullah Ibnu Mubarak memberi makanan kepada orang lain sedangkan dia sendiri dalam keadaan berpuasa.

Bukankah ini semua nilai kebaikan???

Ingatlah, bukan susah untuk melakukan kebaikan walaupun ianya kecil...

P/S : Sapa-sapa yang nak air zam-zam, boleh datang rumah saya selagi stok masih ada...huhu

post signature

KETIKA CINTA BERTASBIH

. 26 November 2009
0 comments

Menonton filem ini bagaikan tak puas. Saya mengamatinya berulang-ulang kali. Pengolahan konflik dan jalan ceritanya cukup memuaskan. Untuk lebih menghayati, saya cadangkan anda membaca novelnya terlebih dahulu.

Saya tidak ingin memberi ulasan atau komentar mengenai filem ini. Banyak sudah ulasan yang terbit di sana-sini.

Cuma, filem ini mengingatkan saya kepada liku-liku denai kepayahan tempat saya menuntut ilmu hari-hari. Denai-denai indah Al-Azhar yang memenatkan dan menuntut pengorbanan yang seribu.

Apabila menonton filem ini, sedikit sebanyak akan rasa bersemangat kembali sebagaimana Khairul Azzam yang menempuh hidup jauh lebih susah dan memeritkan di tempat yang sama sebagaimana saya berada sekarang!!!

P/S : Menunggu bila lagi Ketika Cinta Bertasbih 2...

post signature

APA YANG CUKUP BAGI ORANG KAYA???

. 22 November 2009
2 comments

Akhbar baru-baru ini melaporkan rungutan dan aduan mangsa tanah runtuh Bukit Antarabangsa tahun lepas terhadap bantuan bulanan kerajaan yang tidak mencukupi.

Kerajaan Selangor memberikan bantuan kewangan bulanan RM1000 kepada 38 keluarga mangsa terbabit sejak April tahun ini. Tragedi awal pagi 6 Disember tahun lalu itu, telah mengorbankan lima nyawa dan memusnahkan 14 buah rumah di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa.

Namun, mangsa terbabit tampil membuat aduan media menyatakan bahawa bantuan BULANAN Kerajaan RM1OOO adalah TIDAK MENCUKUPI. Sumber berita DISINI

Bengang saya baca laporan ini.

Isu bantuan kemanusiaan tidak menjadi masalah jika kita memberikan bantuan kepada orang yang memerlukan. Tetapi persoalannya,adakah bantuan kita itu bertempat dan dihargai???

Di awal bencana dahulu, sebuah Yayasan Islam telah membuat satu tabung khas untuk membantu mangsa-mangsa tersebut. Tabung tersebut meminta bantuan kewangan dan juga barangan harian daripada orang ramai.

Ya, saya akui, itu amalan murni dan langkah yang terpuji. Tetapi, cuba kita lihat kembali respons daripada mangsa yang terlibat. Kebanyakkan mangsa yang terlibat hanya mahu tinggal sementara di hotel!!! Tiada seorang pun yang sanggup tinggal di penempatan sementara di balairaya yang dibuka oleh kerajaan.

Tiada yang hendak merendahkan status mereka sebagai golongan elit. Namun, adakah bantuan kepada orang seperti ini wajar???

Bagi saya, nilaian RM 1000 sebulan itu sudah cukup besar jika digunakan secara 'sedar diri' dan berhemah oleh mereka. Kalau sudah menginap di hotel atau penempatan bertaraf hotel, macamana hendak cukup???

Buat masa sekarang, mereka menyewa di sekitar kawasan perumahan elit Taman Bukit Perdana, Apartment Beverly Heights dan Taman Tun Abdul Razak. Kadar sewaan mereka mencecah RM3,000 sebulan.

Dalam keadaan sudah ditimpa bencana pon, mereka masih bermewah-mewahan. Aduh!!! Memang tidak sedar diri!!!Mereka ke sana bukan kerana kemiskinan, tetapi kerana kemewahan. Mahukah mereka bantuan kita sekampit beras, sedangkan duit simpanan di bank ratusan ribu?

Mahukah kita berikan sehelai cadar, sedangkan selimut mereka bagaikan awan gemawan berapung sutera?

Sepadankah bantuan sebiji bantal, jika katil dan cadar mereka berjenama Rozel?

Mahukah mereka dengan bantuan kita, jika tilam kita setebal satu inci, sedangkan karpet mereka tebal tiga inci?

Mahukah mereka dengan pemberian perabot kita, kalau perabot mereka sama besar dengan ruang dapur rumah kita?

Mahukah mereka dengan pemberian selimut kita, kalau kain langsir mereka sepuluh kali ganda mahalnya?

Mahukah mereka dengan bantuan penempatan kita di balai raya, kalau hotel mewah tempat mereka menginap?

Mahukah mereka dengan bantuan kita, kalau daftar barangan mereka agar tidak dirompak, melebihi RM30 ribu?

Kesalkah kita tentang bantuan kita, kalau home teater di ruang tamu mereka, sama dengan belanja lima tahun anak kita ke universiti?

Kenapa tidak kepada mangsa banjir di Kelantan atau di Terengganu? Mereka yang ditimpa banjir di sana jauh lebih terdesak daripada golongan elit ini.

Mereka komplen kepada menteri, kita komplen kepada JKKK sahaja.

Kita tenggelam basikal atau motor Honda lampu bulat, sedangkan Mercedes mewah mereka hanya kemek di pintu kiri.

Kita tenggelam kebun sayur. Kita tenggelam ladang lembu. Mereka hanya tenggelam taman orkid sahaja...

Ingatlah... Bencana itu peringatan.
Bagi bantuan pon mahu merungut lagi. Aparahhh!!!

P/S : Memang orang kaya tidak pernah bersyukur dan berasa cukup. Tidak pernah sedar diri. Tapi bukan semua...huhu

post signature

WANITA & FACEBOOK

. 20 November 2009
3 comments

Saya menyakini bahawa pada waktu sekarang, ramai di antara kita yang menyertai rangkaian sosial atau 'social networking' di internet. Tidak kiralah samaada facebook, friendster, hi 5, my space atau sebagainya.

Sepanjang anda terlibat dengan social networking ini, adakah anda mengetahui bahawa social web ini didominasi penuh oleh kaum wanita??? Nisbah penggunaan social networking antara wanita dan lelaki adalah dengan nisbah 2:1.

Jika dilihat daripada statistik di atas, hanya laman social netwoking Digg sahaja yang didominasi oleh kaum lelaki. Mungkin kerana, laman ini lebih kepada content sharing site yang tidak berapa menarik minat bagi kaum wanita. Manakala laman seperti Youtube, penggunaan antara lelaki dan perempuan adalah seimbang.

Yang lebih mengujakan, lebih separuh daripada pengguna facebook dan twitter adalah terdiri daripada wanita.

Menurut Dr Jason Wilson dari University of Wollongong, beliau mengulas statistik ini dengan berkata,

"It is clear, sites like Facebook and Twitter to offer Internet services that interest women. One of them is an activity to share information, photos and video".


Sumber statistik DISINI dan DISINI

Jadi, sekarang ini tidak hairanlah mengapa kaum wanita suka meng'upload' gambar-gambar mereka dan kerap meninggalkan komen di laman sosial ini kerana mereka suka berkongsi informasi dan gambar mereka kepada rakan-rakan mereka.

Kaum lelaki pula??? Mereka hanya berminat untuk melihat

post signature

MEREKA KAUM YANG GILA BOLA

. 18 November 2009
2 comments

Malam ini Mesir akan menentang Algeria dalam perlawanan play-off kelayakan Piala Dunia 2010. Jika Mesir menang malam ini, Mesir akan layak beraksi dalam kejohanan Piala Dunia nanti. Jika ini terjadi, maka kegilaan mereka akan bertambah-tambah menjadi.

Hari ini saya terpaksa pulang awal ke rumah. Alhamdulillah, sampai juga ke rumah pada awal maghrib tadi. Jika tidak, saya akan bertarung dengan kesesakan yang menggila malam nanti.

Orang Mesir cukup ekstrim dan taasub dengan bola. Kalau bercakap pasal bola, pasti melambung-lambung pujian dan ulasannya kepada kontinjen bola sepak mereka... Jika ada sahaja perlawanan bola sepak, pasti Bandar Kaherah akan bergegar...

Bergegar dengan suara tempik sorak, bunyi hon yang membingitkan, bunyi mercun yang berdentum-dentum disana-sini, bunyi gendang berpalu-palu, aduh!!! Sakit jiwa aku...

Di hadapan kompleks kediaman saya (Suq Sayyarat), ada dua skrin gergasi yang disediakan untuk menonton setiap perlawanan bola sepak.

Kerana bola sepak juga, sesetengah kelas pengajian terpaksa dibatalkan. Tatkala cuti sekolah, lebih-lebih lagi menghairahkan. Mereka hanya bermain bola tanpa henti hingga awal pagi. Mereka sanggup bermain pada waktu tengahari tatkala panas terik musim panas.

Orang Mesir cukup mudah digula-gulakan dan dikhayalkan hanya dengan sebiji bola. Sebiji bola boleh membawa kesan yang besar kepada penduduk Mesir.

Tak dapat nak dibayangkan jikalau Israel datang menyerang tatkala orang mesir mabuk dengan bola-bola mereka. Mungkin tentera Israel dapat menyettlekannya dengan mudah tanpa sebarang tentangan yang banyak. Israel dan Mesir tak jauh pon. Hanya sempadan sahaja... Aduh!!! Dunia akhir zaman...

Saya doakan Mesir kalah malam ini...huhu

P/S : Berpada-pada pada sesuatu perkara...

post signature

MENJADI DIRI SENDIRI

. 14 November 2009
2 comments

Kata-kata seumpama ini biasa kedengaran :-

"Kenapa enta pakai songkok ni??? Macam pemuda UMNO je... Tak macam ustaz ngaji Azharlah"

"Awak kenalah jadi macam si dia. Barulah layak pemimpin"


"Saya nak jadi macam Anwar Ibrahimlah. Dia tokoh yang hebat!!!"

"Kalau nak berdakwah, enta kenalah jadi macam Ustaz Azhar. Pandai buat lawak"

Aduhhh!!! Manusia memang banyak mengomen dan mengomelnya...

Setiap manusia mempunyai kelebihan, potensi serta upaya bakat yang tersendiri. Kelebihan kurniaan Allah ini jarang manusia perhati dan teliti sebagai salah satu di antara nikmat-nikmat Allah yang agung. Namun, upaya bakat ini kadang-kadang tersembunyi serta sedikit segan untuk tertonjol keluar.

Apa yang penting, olahan itu bagaimana...

Salah satu keagungan Baginda Nabi SAW adalah kemampuan Baginda untuk menempatkan Para Sahabat Baginda sesuai dengan kemampuan bakat dan kesediaan mereka sendiri.

Saidina Ali ditempatkan pada kedudukan kehakiman. Saidina Muaz dalam masalah keilmuan. Saidina Ubai dalam hal ehwal Al-Quran. Zaid dalam bidang Faraid. Khalid Al Walid dalam konteks jihad dan strategi ketenteraan. Qais Bin Thabit pula dalam hal ehwal pidato dan pengucapan umum.

Menyatu serta hanyut dalam sahsiah diri orang lain pada hakikatnya adalah satu perbuatan membunuh diri. Memakai baju sahsiah orang lain adalah satu pembunuhan terancang. Membunuh anugerah yang Allah kurniakan serta tidak mengakui hakikat kehebatan diri sendiri.

Umpama hanya meminjam baju orang lain untuk dipergayakan sedangkan kita mempunyai baju yang jauh lebih cantik dan menawan daripada baju yang dipinjam itu. (Sape2 yang pinjam barang-barang saya tu, hantar-hantarlah... Jangan buat macam harta sendiri plop...Geram btol!!!)

Salah satu tanda dan fenomena kebesaran Allah adalah perbezaan sifat yang ada pada manusia, nilai sahsiah yang berbeza, warna kulit serta tutur kata bahasa yang berbeza.

Saidina Abu Bakar yang tampil dengan kelembutan serta sahsiahnya yang pengasih sudah memberi manfaat yang besar bagi umat dan agama.

Saidina Umar Al Khattab dengan sikapnya yang keras dan keteguhannya sudah membangkitkan kekuatan Islam dan penganutnya.

Dengan kata lain,menerima dengan penuh kerelaan anugerah dan pemberian yang ada pada diri kita merupakan satu suruhan. Oleh itu, kembangkanlah, tumbuhkanlah dan dapatkanlah manfaat daripadanya.

Taklid buta dan terlalu mudah melebur dalam sahsiah diri orang lain merupakan penguburan hidup-hidup terhadap bakat yang Allah kurniakan.

Pembunuhan terhadap kemahuan diri sendiri adalah penghancuran secara sistematik terhadap sahsiah penciptaan manusia itu sendiri. Jangan di depan lain, di belakang lain.

"Dan tiap-tiap umat, ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya. Oleh itu, berlumba-lumbalah kamu ke jalan kebaikkan"

(Al-Baqarah : 148)
Jangan bersedih dan kecewa jika tidak dapat terbang ke bangunan tinggi meskipun mempunyai sayap di bahu. Tapi, kita masih ada kaki yang boleh sampai ke bangunan tinggi itu juga.

Oleh itu, berusahalah menjadi diri sendiri dan bukannya menjadi diri yang hipokrit.

post signature

SURAT IBU

. 10 November 2009
1 comments

Semalam, saya menerima beberapa kiriman dari Malaysia. Gembira rasanya. Terselit juga bersama kiriman tersebut sepucuk surat beserta sekeping kad bank.

******************************
Assalamualaikum,

Semoga Anakanda berada dalam Rahmat Allah selalu dan sentiasa sihat walafiat.

Anakanda,
Belajarlah bersungguh-sungguh dan kejarlah cita-cita Anakanda. Jangan sia-siakan masa dan usia muda ini. Carilah ilmu sebanyak yang mungkin.

Mak tak ada harta hendak tinggalkan pada anak-anak. Hanya ilmu dan anak-anak yang soleh yang mak harapkan.

Jangan sibuk sangat dengan berpersatuan hingga abaikan pelajaran. Belajarlah bersungguh-sungguh sehingga berjaya. Cubalah sedaya upaya.

Sekarang ini Abang Ngah .................................................................
................................................................................................
.............................................................................................
...

Mak harapkan anak-anak yang soleh. Anak-anak yang boleh mendoakan untuk mak nanti. Mak sentiasa berdoa semoga anak-anak berjaya dunia dan akhirat.

Salam kasih sayang dari mak dan abah.

Wassalam

4 Zulkaedah 1430
24 Oktober 2009

***************************
Di sepanjang kejauhan ini, hanya gambar dan surat sahajalah yang menjadi peneman dan pengulik saya di kala kerinduan yang panjang ini.

Berada jauh dari ibu bapa, adakalanya saya lemah. Ada kala saya futur. Ada kala saya benci. Ada kala saya geram,tertekan dan kadang-kadang saya jatuh rebah tersembam ke tanah.

Sedih dan sakit saya, surat-surat sebeginilah membuatkan saya cuba untuk bangkit kembali...

Mungkin inilah yang dikatakan Azimat Ibunda...

P/S : Rasa seperti ingin pulang ke Malaysia tahun ini... Tapi rasa sayang pula... Tengoklah dulu...!!!

post signature


BERCAKAP DENGAN FAKTA

. 30 Oktober 2009
2 comments

Jika anda mahu menjadi seorang ahli politik atau penggiat masyarakat, anda harus menjuarai isu dan peranan. Otak haruslah tepu dengan maklumat dan fakta. Jika ini tidak ada, anda sebenarnya hanya membuat bebelan karut-marut dan bercakap kosong sahaja.

Semalam, berlangsung Majllis Ramah Mesra bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dataran Hayyu Asyir bersama beberapa lagi pimpinan Pakatan Rakyat. Habis sahaja kelas bersama Syeikh Syed Shaltut, saya terus berkejaran ke sana. Saya agak kelewatan sampai disana. Ini semua gara-gara 'adik-adik' yang kelaparan minta untuk dijamukan dahulu... Hampeh btol!!! (Padahal konspirasi dalaman mereka untuk menghalang saya daripada bertemu dengan Anwar Ibrahim)haha3x.

Walaubagaimanapun, saya sempat mengikuti sesi soal jawab dan sempat juga bersalaman dan beramah mesra dengan Datuk Seri... Itupun sudah cukup baik.

Apa yang mengagumkan saya adalah persembahan ucapan yang penuh bernas berfakta. Apabila bercakap menggunakan fakta dan maklumat, ia lebih mudah untuk diterima umum. Malah amat mudah juga untuk mematahkan hujah lawan.

Saya berkeyakinan besar bahawa pola masyarakat khususnya para mahasiswa sudah mula berubah menginginkan kepada prinsip keadilan,kesaksamaan, perpaduan serta menolak korupsi, rasuah dan kebobrokan akhlak yang meruncing sekarang.

Hanya menunggu masa...

P/S : Ramai yang tidak bersetuju apabila saya bersama dengan PKR. Kenapa yer???

Ulasan Datuk Seri pada program semalam. DISINI

post signature

SERUAN HAJI UNTUK MAK & ABAH

. 26 Oktober 2009
3 comments

Musim haji sudah tiba. Alhamdulillah, Mak dan Abah saya adalah orang yang terpilih untuk menjadi tetamu Allah pada tahun ini.

Mereka akan berlepas ke Tanah Suci pada 3 November ini melalui penerbangan terus dari Kuala Terengganu ke Jeddah. Ini adalah kumpulan kedua terakhir yang akan berlepas ke sana...

Saya gembira dan syukur.

Keseronokan dan ketenangan sewaktu berada di sana, sukar untuk saya gambarkan. Sewaktu saya menunaikan umrah pada bulan lepas, saya juga bercadang untuk terus stay disana menunggu sehingga ke bulan haji. Namun, terpaksa dibatalkan juga atas sebab masalah visa serta travel yang bermasalah...

Anakanda mengucapkan selamat menunaikan ibadah haji kepada Mak dan Abah. Anakanda mendoakan juga agar Mak dan Abah akan mendapat haji yang mabrur. Tiada ganjaran bagi mereka yang mendapatkan haji mabrur kecuali syurga.

Anakanda doakan juga Mak dan Abah selamat pergi dan selamat pulang serta diberi kesihatan yang baik untuk melaksanakan ibadah.

Saya tahu, abah selalu buka blog saya ni...huhu

Indah sungguh kenangan ini...huhu

P/S : Sesiapa yang belum pergi, anda harus pergi pada kesempatan anda ada upaya dan tenaga...

post signature

SELAMAT PENGANTIN BARU BOS!!!

. 21 Oktober 2009
0 comments

Saya mengucapkan selamat pengantin baru kepada bekas/mantan bos saya yang melangsungkan majlis walimah beliau pada hari ini.

Majlis beliau hari ini agak grandlah juga. Jarang-jarang orang kita yang berkahwin disini siap berhias dengan pelamin pengantin dan hantaran. Ada pertunjukan silat lagi... Aduh!!!

Walaupun saya banyak berbeza pendapat dan selalu berkhilaf idea serta pandangan sepanjang dalam kepimpinan, saya menghormati bos sebagai ketua dan orang yang lebih tua daripada saya...huhu

Ok... Semoga berbahagia n kekal selamanya...

P/S : Giliran saya entah bila pula... Malu tapi mahu...huhu

post signature

JALAN-JALAN CARI WANITA

. 19 Oktober 2009
0 comments

BAHAN-BAHAN

1 Batang pen
1 helai kertas (kecil sedikit dari A4)
2/3 Perenggan kata-kata berupa nasihat.(secukup rasa)

Begini. Caranya cukup mudah. Anda tidak perlu mengerah suara dan tenaga. Cukup sekadar menggerakkan tangan menulis tidak sampai 10 minit. Kemudian menggerakkan tangan menghulur kertas tidak sampai 10 saat.

Untuk apa? Hendak tulis apa?

Untuk mereka yang berjiwa iman luhur. Semestinya iman tidak selesa melihat maksiat menjamu hati. Tetapi,kebanyakan hati-hati kita ini hanya sekadar tidak redha dalam hati.

Bagi kita, kalau tidak mampu menegur mengunakan tangan dan mulut, benci dalam hati itu pun sudah dikira iman. Aishhh, tak kan hendak pegang title selemah-lemah iman itu sampai mati kan???

Jadi, sebagai manusia yang pantang mencari alasan, pastinya otaknya ligat mencari sebab untuk tetap berdakwah. Bukan mencari sebab untuk takut berdakwah.

Dakwah yang cuba dilaksanakan di Perhentian Bas utama di bandar Kuala Terengganu

Saya menemui satu cara yang saya fikir agak kreatif untuk ‘menahi mungkar’ melalui seorang sahabat yang sangat saya kagumi fikrah dakwahnya.

Mungkin kita ingin menegur pasangan cintan-cintun yang busy berdating, ataupun, gerombolan wanita yang busy membuat tayangan baju ala-ala baju budak tadika KEMAS.


Golongan anak-anak muda ini adalah mad'u kita yang harus diperbetulkan

Tetapi kerana tidak yakin dan takut akan respon mereka ini, anda batalkan niat anda.

Oleh itu, saya cuma menyediakan cadangan untuk anda. Anda tulislah kata-kata nasihat yang betul-betul lahir dari lubuk hati anda. Tidak perlu terlalu banyak berdalil. Yang penting hikmah melalui tulisan anda itu tertusuk ke hati mereka.

Awas! Jangan cuba-cuba taip! Tulislah dengan tulisan tangan kerana ia melambangkan kejujuran dan keikhlasan anda untuk menasihati.

Awas! Jangan guna ayat-ayat mencaci dan kasar! Kata-kata pujian pada awalnya dan kelembutan dalam menasihati itu yang nabi ajarkan kepada kita.

Misi mencari mad'u di sekitar Bandar Kuala Terengganu

Contoh ayat-ayat nasihat :-

Assalamu’alaikum saudari..

Maaf menganggu waktu saudari. Sebenarnya dari tadi saya asyik memandang saudari. Alhamdulillah, saya lihat saudari memang cantik bertudung litup,dan berbaju kurung. Kurniaan Allah yang Maha Sempurna juga menghadiahkan wajah yang sempurna cantiknya buat saudari. Semuanya lengkap untuk menjadi seorang muslimah. Bahkan saudari jauh lebih sopan pakaiannya daripada wanita-wanita di sekeliling saudari yang berpakaian singkat lagi ketat. Itulah istimewanya saudari.(“,)

Saudari pernah dengar kata-kata ini :

“ Jadilah kamu seperti mutiara yang di dasar lautan, biar ia jauh ke dasar dan tertutup tiram, namun nilainya tiadalah tandingan, usah kamu jadi seperti batu di jalanan,begitu murah dan mudah dipijak-pikak orang-orang tanpa sebarang nilai ”

Begitulah letaknya harga seorang muslimah. Prinsip kita, kita bukanlah murah dan mudah untuk didekati mana-mana lelaki. Prinsip kita, kita adalah mawar yang awas dilingkari duri. Namun, jika sekarang saudari sedang bersama lelaki yang jelas-jelas bukan suami saudari, di mana letaknya lagi nilai diri saudari? Haruskah dipersamakan seperti batu tadi?

Saya yakin saudari bukanlah seperti itu. Saudari,apabila menjadi wanita, jadilah mahal untuk lelaki. Apabila menjadi wanita, jadilah sombong untuk lelaki. Apabila menjadi wanita, jadilah yang susah untuk lelaki, kerana itu adalah taraf kita. Yang terpelihara dari yang murah dan mudah.

Sekadar itu sahaja saudari. Kerana saya sayangkan saudari yang sama-sama memegang title muslimah, saya mengajak saudari agar jauhilah bicara-bicara fitnah yang akan menimpa saudari. Mata-mata yang melihat keadaan saudari berdua dengan lelaki, sedikit sebanyak akan mengurangkan maruah diri saudari. Sedangkan maruah itu adalah permata seorang wanita.

Saudari,maaf jika ada keterlanjuran kata.

(Kemudian,lipatkan kertas tersebut, dan bergeraklah mencari ‘wanita’ yang dimaksudkan. Dengan lafaz bismillah, anda hanya perlu tegur dan bagi salam. Kemudian hulurkan ‘surat’ tersebut. Kemudian meminta diri. Hanya itu!)

Berjumpa dengan seorang wanita bersama dengan pakwenyer!!!

Yakinlah dengan niat kita. Jika bukan sekarang perubahannya, InsyAllah, suatu masa, nasihat kita akan menjadi ‘turning point’ baginya untuk berubah.

Yang penting setelah itu, kita banyak berdoa agar Allah membuka hati mereka ini. Itu sahaja tinggal usaha yang terakhir.

Cubalah dahulu!!!huhuhu...

Kita adalah agen perubah masa depan negara. Islam memimpin perubahan

P/S : Gambar-gambar diatas adalah antara misi dakwah yang dilaksanakan di sekitar Bandar Kuala Terengganu ketika kami menyertai Program Penjanaan Generasi Ulul Albab dahulu...

post signature

CINTA SEMPURNA

. 17 Oktober 2009
0 comments

Saya beranggapan drama bersiri 'Cinta Sempurna' ini ada nilai yang positif serta bermanfaat buat golongan pendakwah. Drama yang bersiaran sepanjang Ramadhan lalu ini sempat saya hayati sehingga tamat 20 episod semalam.

Drama ini cuba mengambarkan ketenatan aqidah anak-anak muda sekarang yang terpengaruh dengan budaya barat yang dilihat lebih bebas berbanding budaya dan pengamalan Islam yang lebih mengongkong jiwa anak-anak muda. Pelbagai persoalan yang cuba melanggar kelogikan akal juga turut dipersoalkan.

Cuma, apa yang terlebih utama adalah bagaimana cara pelaksanaan atau metod dakwah yang harus dilaksanakan agar Islam dan para 'Ustaz-Ustazah' ini tidak dilihat jumud, kolot, dan segala sekalian sifat negatif yang lain. Pencerahan ini perlu untuk imej murni seorang Ustaz dan Ustazah.

Sebagai seorang pendakwah, anda harus menonton drama ini.

P/S : Sesiapa yang ingin 'mendownload' dengan mudah drama ini, sila datang ke bilik saya bersama pendrive anda. Dan jangan lupa bawa bersama firoh maswyi atau syibsyi juga...kui3x

post signature

DOA SEORANG TEMAN

. 13 Oktober 2009
1 comments

Sebuah kapal karam diterjang badai hebat. Hanya dua orang lelaki sahaja yang dapat menyelamatkan diri dan berenang ke pulau kecil yang gersang.

Dua orang yang selamat itu tidak tahu apa yang harus dilakukan kecuali berdoa. Untuk mengetahui doa siapakah yang paling dikabulkan, mereka sepakat pergi ke daerah berasingan dan mereka tinggal berjauhan.

Doa pertama, mereka memohon diturunkan makanan. Keesokan harinya, lelaki pertama melihat sebuah pohon penuh dengan buah-buahan tumbuh di sisi tempat tinggalnya. Sedangkan di daerah tempat tinggal lelaki yang lainnya tetap kosong.

Seminggu kemudian, lelaki pertama merasa kesepian dan memutuskan untuk berdoa agar diberikan isteri. Keesokan harinya, ada kapal karam dan satu-satunya penumpang yang selamat adalah seorang wanita yang terdampar di sisi pulau tempat lelaki pertama tinggal. Sedangkan di sisi tempat tinggal lelaki kedua tetap saja tidak ada apa-apa.Segera saja, lelaki pertama ini berdoa memohon rumah, pakaian dan makanan. Keesokan harinya, seperti keajaiban sebelumnya, semua yang diminta hadir untuknya. Sedangkan lelaki yang kedua tetap saja tidak mendapatkan apa-apa.Akhirnya, lelaki pertama ini berdoa meminta sebuah kapal agar ia dan isterinya dapat meninggalkan pulau itu.

Pagi siang hari mereka menemui kapal tertambat di sisi pantainya. Segera saja lelaki pertama dan isterinya naik ke atas kapal dan bersiap-siap berlayar meninggalkan pulau itu. Ia memutuskan untuk meninggalkan lelaki kedua yang tinggal di sisi lain pulau tersebut.

Menurutnya, lelaki kedua itu tidak layak menerima keajaiban tersebut kerana doa-doanya tidak pernah dikabulkan.Apabila kapal siap berangkat, lelaki pertama mendengar suara dari langit, “Hai fulan, kenapa engkau meninggalkan rakanmu yang ada di sisi lain pulau ini?”

“Berkatku hanyalah milikku sendiri, hanya kerana doakulah yang dikabulkan,” jawab lelaki pertama.

“Doa temanku itu tidak satupun dikabulkan. Maka ia tidak layak mendapatkan apa-apa,”

“Kau salah!” suara itu bertempik.

“Tahukah kau bahawa rakanmu itu hanya memiliki satu doa. Dan kesemua doanya dikabulkan. Bila doanya tidak dikabulkan, maka kau takkan mendapatkan apa-apa pon.”

Lelaki pertama bertanya, “Doa apa yang dia panjatkan sehingga aku harus berhutang budi atas semua ini kepadanya?”

“Dia berdoa agar semua doamu dikabulkan”

P/S : Kesombongan apakah yang membuatkan kita merasa lebih baik daripada orang lain???
Ramai sudah orang yang telah mengorbankan segala-galanya demi kebahagiaan kita. Tak selayaknya kita mengabaikan peranan orang lain dan janganlah menilai sesuatu hanya dari kacamata “yang terlihat” sahaja.

Ingat, Jangan Egois!!!

post signature

"WHAT GOES AROUND COMES AROUND"

. 12 Oktober 2009
0 comments

Kita selalu mengharapkan supaya orang lain memahami kita, tetapi kita tidak pernah cuba untuk memahami orang lain...

Kita selalu menganggap orang lain perlu tahu treshold kemarahan kita, tetapi kita tidak pernah ambil kisah apa treshold kemarahan orang lain..

Kita selalu menyangkakan bahawa orang lain tahu pantang larang kita, tetapi kita jarang sekali berhati-hati supaya tak buat pantang larang orang lain...

Kita rasa bangga apabila marah orang waktu kita bad mood. Padan muka dia sebab "siapa suruh kacau aku masa aku tengah bad mood..kan dah kena.." Tapi kita tak pernah kaji bila masanya kawan kita sedang bad mood.. Kita kacau orang tak kira masa.. Dengan harapan dia sentiasa dalam good mood...

Kita rasa suka apabila musuh kita dimusuhi banyak musuh, tapi tak pernah muhasabah kenapa kita ada musuh in the first place...

Kita keluarkan kata-kata pedas kepada orang lain, dengan harapan orang lain tak merasa apa-apa, tapi melenting apabila orang lain bercakap sesuatu kepada kita apa yang kita tak suka..

Tetapi kita juga selalu lupa yang 'what goes around comes around'...

Inilah dia 'The Golden Rule'...

post signature

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter