TAK SALAH BERANGAN

. 22 Jun 2009
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Saya pasti akan ada individu yang akan mencemuh saya dengan keratan akhbar di atas. Namun, saya punya cita-cita. Punya Hasrat. Tapi, bukan semestinya Perdana Menteri. Cuma, ia menggambarkan ketinggian nilai pada sebuah cita-cita.

Orang yang bercita-cita itu tanda orang berwawasan untuk maju ke depan.

Bercita-cita bukan sekadar berangan tapi mempunyai daya untuk menterjemah cita-cita itu. Kata orang, bercita-cita biarlah setinggi bintang di langit. Jikalau tidak dapat mengapai bintang,sekurang-kurangnya akan dapat mengapai juga setinggi pohon rhu/kelapa.

Saidina Ali pernah berkata:-

اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا
واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا

"Beramallah untuk dunia kamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya. Beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari"

Ini juga adalah falsafah cita-cita dan pengharapan.

Saya punya jangka dua tahun lagi untuk melestarikan cita-cita kecil saya.
Namun, entah punya berapa tahun lagi pula untuk melestarikan cita-cita besar saya...huhu

5 comments:

Tanpa Nama berkata...

waa..cite2 mu ker??bagus2...hehe

Ahmad Ulwan b Hassim berkata...

salam.. oish tgginya cita2..tp bgus la ader cita2 yg tggi..yg penting islam memimpin segalanya..

Ahmad Ulwan b Hassim berkata...

salam.. oish tgginya cita2..tp bgus la ader cita2 yg tggi..yg penting islam memimpin segalanya..

TENGKU KHAIRUL IDHAM berkata...

Itulah sebuah cita-cita...

Doakanlah sy supaya semua itu menjadi kenyataan...

Islam itu sebenarnya cita2 besar dlm khidupan...

TENGKU KHAIRUL IDHAM berkata...

Itulah sebuah cita-cita...

Doakanlah sy supaya semua itu menjadi kenyataan...

Islam itu sebenarnya cita2 besar dlm khidupan...

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter