DATUK SUDIRMAN

. 19 Jun 2009
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Saya mengenali Allahyarham Sudirman seawal usia darjah 3. Selepas itu saya menggila meminati Sudirman. Saya tidaklah terlalu mengenalinya kerana anak kelahiran Temerloh ini meninggal dunia seawal 22 Februari 1992 pada usia 37 tahun.

Tapi emak saya berpendapat,kurang elok mendengar lagu orang yang sudah mati. Nanti akan menyeksakan Allahyarham di alam kubur katanya. Emmm...

Sudirman ada yang istimewa bagi saya. Dulu-dulu, setiap keratan akhbar yang berkaitan dengan Allahyarham, saya akan gunting dan tampal dalam buku log peribadi. Malah, saya juga turut membeli album Allahyarham Sudirman menggunakan duit belanja sekolah tanpa pengetahuan abah dan mak.

Namun, apa yang paling istimewa seingatan saya, saya pernah memiliki kaca mata hitam Sudirman yang jenis tanpa batang bingkai yang boleh digulung.

Pada Sudirman, saya melihat kelainan berbanding artis melayu lain yang 'meloyakan'. Sudirman mempunyai karekter artis yang mempunyai nilai murni yang tinggi. Seorang yang terpelajar. Jauh berbeza dengan artis melayu sekarang yang srp/spm pon tak lepas. Kemudian jadi artis terkinja-kinja macam beruk di khalayak. Macam sampah. Tiada nilai...

Hari ini Allahyarham dianugerahkan 'Datuk' oleh Sultan Pahang. Satu penghargaan kepada yang tiada. Senasib dengan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

Itulah Manusia. Ketika ada bersama, ingat pon tidak, kenang pon tidak. Apabila sudah tiada, barulah mula mengadah untuk mengingati...

Berfikirlah untuk menghargai ketika ada...

P/S : Semoga ALLAH melimpahi rahmat atas roh Allahyarham...

1 comments:

limaumaniss berkata...

apa lah maknanya menghadiahkan sesuatu pada yang dah mati?


bukan kah kita yg hidup ni sepatutnya buat persediaan untk mati....sapela punya idea b**** ni...alahai orang kita..

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter