SAHAM YANG SAMA

. 28 Julai 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Pernah atau tidak anda berjalan-jalan dan terserempak dengan wanita yang memakai pakaian yang menjolok mata. Dedah sana dedah sini. Mesti teramat pernah kan??? Kecualilah yang betul-betul menjaga hati. Ada juga yang berpakaian ketat hingga nampak susuk tubuh. Ada juga yang pakai labuh tetapi nipis. Semua ini dah jadi perkara lumrah biasa di Malaysia sekarang ini tambah-tambah lagi apabila canangan Pak Lah yang 'mengarut' mengenai Islam Hadhari. Suasana di Kaherah pon serupa sahaja.

Pernah atau tidak anda berfikir siapakah yang lebih patut dipersalahkan atau siapa yang lebih 'berdosa' sebenarnya atau siapa yang turut menyumbang bila rosaknya muda mudi sekarang???

Puncanya (salah satu puncalah) adalah yang memperkenalkan jenis pakaian yang 'kurang sifat' ini.Pakaian tersebut sudah tentu dibuat oleh seseorang yang dipanggil orang 'Tukang Jahit'. Dewasa ini tukang jahit terdapat di mana-mana sama ada di kedai mahupun di rumah. Paling ketara ialah bila tiba musim perayaan, maka di waktu itu kita boleh tahu di mana ada tukang jahit yang sedia menerima tempahan melalui iklan-iklan yang ditampal atau iklan dari mulut ke mulut. [ Emak saya juga seorang tukang jahit. Sape nak tempah, bolehler.....hu..hu..]


Cuba bayangkan jika tiada yang menjahit baju-baju yang 'seksi-seksa' ni....
Sudah tentulah takde yang pakai baju 'balut nangka' yang sendet ni.

Cuba bayangkan pula jika semua baju yang dijahit, hanya baju yang ber'kriteria' islamik n menepati prinsip aurat...... That why, tak dapat tidak, orang mesti akan pakai jugak n secara otomatiknya xdelah jiwa teruna yang merana n semakin berkuranglah dosa. Jika tidak, siapalah yang sudi tubuhnya tanpa seurat benang....

Apa pendapat anda??????

Kita berbalik kepada topik di atas 'bagaimana kerja yang halal pada asalnya boleh bertukar menjadi haram'. Dalam Islam formulanya cukup senang. 'Pada setiap perkara yang haram maka apa-apa sahaja yang membawa kepadanya dan apa-apa sahaja hasilnya selepas itu hukumnya tetap haram'.


Jadi kerjaya sebagai tukang jahit juga tidak terlepas daripadanya. Apabila seseorang tukang jahit menerima tempahan dan didapatinya pakaian yang ditempah tadi menepati ciri-ciri yang diharamkan oleh oleh Islam maka wajib dia tolak tempahan tersebut. Kerana kalau dia menerimanya bererti dia juga akan menanggung dosa bila orang tersebut memakainya. Maka bayangkanlah kalau si pemakainya memakai pakaian yang menggoda yang dijahit oleh tukang jahit tadi hingga membawa kepada perzinaan( tambah pula ia berzina ketika memakai baju tersebut) maka tukang jahit tersebut pasti tidak terlepas dari soal jawab Allah di Padang Mahsyar kelak.

Jadi bermula pada hari ini, fikir-fikirkanlah apabila ingin menjahit baju seseorang...


P/s : Kaum wanita ingatlah bahawa andalah penyebab yang membawa kepada 'something wrong' pada lelaki.

* Pandai-pandailah tafsir what i mean about 'Something Wrong'.kui3x

- Islam As A Lifestyle-

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter