BELUM MATANG???

. 12 Julai 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Dua tiga hari ini saya mengalami bengkak gusi yang agak teruk. Hanya mampu untuk makan bubur sahaja. Tidak mampu lagi untuk bercakap banyak. Kadang-kadang percakapan menjadi pelat..

Saya bertanyakan senior saya macam mana hendak menghilangkan bengkak ini.

Muka selambernya berkata "Itu gigi baru nak tumbuh. Baru nak jadi matanglah tu"

Seolah-olah mengambarkan bahawa saya adalah masih kebudak-budakan yang masih belum matang.

BUDAK-BUDAK

Tatkala saya sakit seminggu,saya sempat berchatting dengan sahabat di Malaysia yang mempersoalkan saya 'bilalah awak nak jadi 'matured' ni???? apabila melihat gaya bahasa saya yang ke'kartun'an dan juga gambar spongebob pada id ym saya.

Kematangan itu dinilai masih kurang ada dalam diri saya.. Masih belum berada di taraf dewasa.

Malahan pula, saya dinilai sangat minat menonton cerita kartun. Notebook saya hanya dipenuhi dengan cerita kartun sahaja.

Kematangan itu dinilai masih belum berpucuk dalam diri saya. Masih belum mengingini untuk bertukar status kepada dewasa.

MATANG ITU PERIHAL MENDATANG

Matang itu tidak semestinya mesti menunggu usia 20, 30 atau 40 tahun. Saya cukup tidak bersetuju apabila sesetengah mentaliti masyarakat kita yang mengatakan bahawa 'Kehidupan itu bermula pada pada usia 40 tahun'. Ini saya kira pemikiran songsang yang merosakkan.

Apakah hidup ini panjang atau berkesempatan ke pada usia 40 tahun?

Matang itu perihal mendatang dengan dibentuk. Matang yang tidak dibentuk walau berusia 40 tahun sekalipun, masih belum mampu untuk memandu hidup dengan teratur dan terarah.

Kenapa bapa merogol anak?

Kenapa datuk mencabul cucu?

Kenapa pegawai berpendidikan tinggi khianat?

Kenapa korporat mengelap duit syarikat?

Kenapa menteri rasuah?

Sedangkan mereka semua ini telah dewasa dan sepatutnya matang dalam pemikiran dan tindakan. Matang mereka tidak selari dan sejajar dengan usia mereka. Usia mendahului meninggalkan sifat matang mereka.

AGAMA SEBAGAI ACUAN

Sering kali kita membaca sejarah berkaitan dengan keunggulan beberapa tokoh yang matang mendahului usia mereka.

Mereka tatkala belasan tahun sudah diberi kepercayaan memimpin angkatan perang,diberi ke'intelektual'an akal bijaksana melampaui para dewasa.

Mereka ini diberi kematangan lebih awal kerana mereka sudah berada dan diletakkan didalam acuan sejak dari awal lagi. Sudah sepastinya bentuk yang terhasil dari acuan itu terlebih cantik dan kemas.

Agama itulah sebaik acuan dalam membentuk kematangan. Orang sering mempersoalkan kenapa sudah dewasa pun masih tak matang fikirannya. Ibu bapa mengeluh sukarnya untuk mendidik anak menjadi matang dan tidak mampu untuk berdiri di kaki sendiri.

Itulah hakikatnya apabila 'the fisrt world development but third word mentality'

diutamakan. Agama semakin menjauh malah semakin terkikis hari demi hari.

Untuk menjadi lebih matang dan 'matured', agama adalah landasan dan acuannya.

SAYA???

Apabila kata-kata "Anta kena lebih mematangkan diri lagi" tersembur dari bibir teman-teman,ini adalah gateline kepada perlunya kepada acuan.

Kartun tidak semestinya tidak matured atau matang...

Bukankah ia lebih baik sebagai alternatif kepada hiburan dan dari cerita/filem melampau????

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter