BERMUSAFIR ADALAH PENGALAMAN

. 11 Julai 2010
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Islam menggalakan umatnya bermusafir. Bermusafir dalam erti kata menuntut ilmu, mencari rezeki, mengeratkan silaturrahim, menambah pengetahun, melihat kebesaran Allah dan lain-lain tujuan.

Namun, semua ini haruslan berpaksikan niat yang baik dan melakukannya kerana Allah SWT.

Musafir dapat memberikan ketenangan dan kedamaian. Malah doa orang yang bermusafir adalah di antara salah satu doa yang dimakbulkan Allah.

Tujuan bermusafir antara lainnya adalah:

1- Menghilangkan kesedihan.
2- Membina kehidupan baru.
3- Memperolehi Ilmu.
4- Menguatkan jiwa.
5- Membina keputusan.
6- Bergaul dan berkenalan dengan pelbagai genre manusia dan bangsa.

Kawasan Qatar Duty Free.

Mereka yang sedang transit di Doha, Qatar.

Alhamdulillah, saya selamat sampai ke Terengganu malam semalam. Semuanya berjalan dengan baik dan lancar.

Ketika transit di Doha Qatar, seorang arab menegur saya.

Beliau mengenali saya.

Katanya, muka saya 'famous' (dengan nada sedikit perasan...haha) ketika di SMAASZA dahulu.

Owh!!!

Beliau rupanya adalah guru import di Maahad Tahfiz Terengganu dahulu. Saya tidak sempat dengan beliau. Beliau masuk mengajar ke SMAASZA setelah saya keluar dari SMAASZA. Namun beliau masih mengenali saya.

Beliau (Syeikh Hamid) ingin pulang ke Terengganu tetapi tidak tahu bagaimana jalan untuk pulang.

Beliau meminta tolong saya menemani beliau pulang hingga sampai ke rumahnya.

Kami berdua bermalam di Gombak, Kuala Lumpur sebelum mendapatkan tiket bas ke Terengganu.

Dua hari bermusafir bersama beliau, ada sesuatu pengalaman berharga!!!

post signature

| tgidham @ http://khairulidham.blogspot.com/ |
| Kuala Terengganu | 110710 | 6.48 am |

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter