IDEA ORANG SENI

. 14 September 2009
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Semenjak memegang tanggungjawab dalam Biro Informasi dan Penerbitan KPT, saya banyak belajar untuk menjadi orang seni atau orang surat khabar.

Saya terpaksa membuat pelbagai iklan,billbord, banner, kad dan segala macam bentuk berita untuk persatuan. Mudah kata macam wartawanlah...huhu

Saya memang tidak pandai semua ini. Saya bermula dengan kosong. Perisian photoshop pon tidak pernah diusik sebelum ini. Tetapi hari ini saya dapat melangkah dalam bidang ini walaupun tidak sejauh mana.hehe3x

Tulisan saya kali ini adalah cuma untuk melahirkan rasa kagum kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Umum mengetahui beliau adalah tokoh Ulama, tokoh politik malah tokoh masyarakat juga.
Bagi saya, Tuan Guru adalah orang seni dan berfikiran minda kreatif.

Ramadhan ini telah menafsirkan idea seni itu. Tuan Guru Nik Aziz melalui kerajaan negeri telah mengeluarkan kain-kain banner yang menunjukkan orang membaca Quran dan memasangnya di merata-rata tempat yang strategik di seluruh Kelantan.

Imaginasi Tuan Guru terhadap idea ini ada gambaran lain yang lebih wajar bagi menampilkan mesejnya.

“Tolong buat banner lain. Orang yang baca Quran tu, kalau boleh biar ada anak di atas ribanya".Ujar Tok Guru.

Tok Guru menegaskan, usaha ini adalah sebagai menandakan Kerajaan Kelantan serius dalam mendidik dan melahirkan generasi Quran.

"Aku baca Quran, anak aku dengar. Walaupun anak baru berumur sebulan atau setahun, tapi Islam menetapkan apabila anak dilahirkan, kita diminta azan di telinganya. Biar nama Allah dan Nabi Muhammad dalam azan itu masuk ke dalam telinga anak kita. Dia faham atau tak faham, tak mengapa. Kita hanya turut Nabi Muhammad SAW.”Ujar Tok Guru.

Sangat menarik!!! Rupa-rupanya sampai kepada rekabentuk banner pun turut difikirkan oleh Tok Guru.

Lihatlah gambaran terperinci idea yang diberikan Tok Guru:-

“Waktu dia baca Al-Quran dan anak di atas riba itu, isterinya juga ada bersama dalam gambar. Membawa anak-anak pergi ke masjid. Dan anak-anak itu, waktu pergi ke masjid, dipimpin oleh emaknya, dia melompat dan menjerit suka tengok orang ramai di masjid, dan di masjid pula nampak ramai orang sedang mengambil wudhuk dan sebagainya.”

Saranan dan hasrat Tok Guru itu telah diterjemahkan oleh PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan) melalui billboard dan banner yang telah dipasang di jalan-jalan utama di seluruh Kelantan.

Hebat sungguh apabila pemimpin berjiwa seni dan berminda kreatif.

Saya pon mahu jadi orang seni jugak...hihi

post signature

1 comments:

Faarihin berkata...

salam..
wah.. idea yang sangat mengagumkan.. (^__^)

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter