PEPERIKSAAN...??!!

. 30 Mac 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks


Aaaarhhhh…. Peperiksaan yang bakal menjengah sekali lagi mengugat ketenangan jiwa saya malah membuatkan saya tidak senang duduk…
Lebih kurang sebulan lagi peperiksaan semester kedua bakal menjenguh saya.
Untuk semester ini, banyak subjek yang 'killer' dan harap-harap ia tidak akan meng'killer'kan diri saya.Tambahan pula peperiksaan kali ini diseliputi dengan musim panas yang amat membahana jiwa.

Persediaan masih 'not completed' sepenuhnya. Tapi peluang keyakinan itu masih berbaki. Masih banyak lagi kitab yang 'terhias cantik belum terusik' .
Quran 2 juzuk pon masih belum mantop….. Macam mana ni???


" Kitab masih belum terusik"


PESAN PADA DIRI

Kehidupan insan sentiasa memerlukan dorongan semangat dan inspirasi yang berterusan agar jiwa tidak lesu dan mati. Rasullullah Sallallah Alaihi Wassalam juga mendapat dorongan dan inspirasi secara langsung dari Allah Subhanahu Taala serta Jibril Alaihi Salam..

" Allah Taala mendidik aku, maka ia memperelokkan adabku "

Tidak hairanlah di sana muncul kekuatan dalam jiwa diri dan akhlak Rasulullah Sallallah Alaihi Wa Sallam. Kekadang jiwa ini merasa lemah dengan kehidupan berujian yang diberi kepada semua manusia. Tapi inspirasi yang diberikan Allah kepada Baginda Sallallah Alaihi Wassalam menjadikan Baginda memiliki kekuatan jiwa melampaui manusia biasa malah berjaya dengan hebat membina kehidupan terarah dan tersusun.


Kehilangan perkara ini kadangkala membawa kepada putus asa. Terfikir juga dalam fikiran saya, perlukah untuk berputus asa??? Sebagaimana saya memikirkan untuk saya kembali pada zaman 'kegemilangan' kanak-kanak saya dahulu. Waktu kanak-kanak@sek rendah adalah waktu yang sentiasa membasahi memori saya.. Tetapi semua itu adalah mustahil untuk dikembalikan....

Walaupun begitu, saya masih cuba untuk merasai zaman itu. Sebelum saya merantau jauh ini, saya sempat mengajar di Sebuah sekolah rendah di Terengganu. Rasanya kenangan itu mengamit kembali. Paling mengharukan adalah pada hari terakhir saya bertugas disitu. Saya merasakan jiwa kanak-kanak itu dekat pada saya. ( dah lari tajuk ni...hi...hi...)

Apa pun keadaan yang membelenggu, saya merasakan putus asa itu tidak perlu wujud dalam kehidupan kita sebagai manusia dan hamba Allah Taala. Tambahan pula kita sebagai hamba ilmu sepanjang hayat yang sentiasa memerlukan tambahan ilmu sepanjang kembara dunia ini.

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman".
Surah Ali Imran 139

MOTIVASI SENDIRI


Adakah kenangan indah ini kan berulang???

Namun bekalan usaha itu amat pasti dan perlu. Saya berpegang kepada Aqidah Ahli Sunnah Wa Jamaah dalam soal usaha dan tawakkal ini iaitu " Usaha itu Wajib tapi ia tidak memberi apa-apa bekas/kesan terhadap natijah yang dihasilkan"
Ini mengambarkan semua itu dari Allah tetapi setiap sesuatu yang berlaku mempunyai sebab. Tanpa sebab, mana mungkin sesuatu akan berlaku melainkan qudrat Allah Taala. Buah-buah hikmah guru saya juga masih terngiang-ngiang dalam minda saya iaitu antara kata2nya " Mintalah rahmat dan kasih sayang Allah sebelum kamu meminta sesuatu kejayaan. Kerana rahmat Allah itu lebih besar kepada membawa kejayaan"




RAYUAN DIRI

Ya Allah...
Kembalikan semangat itu...
Hadirkan inspirasi yang menghilang itu...
Tebarkan rahmat-MU kepada sang kembara ilmu...

UNTUK ANDA

Tatkala lembaran peperiksaan yang bakal dibuka tidak lama lagi, saya berpendapat bahawa buah inspirasi dan semangat itu perlu untuk saya bangkit dari kelesuan ini. Justeru itu, saya beranggapan bahawa doa adalah senjata 'terhebat' dalam menempoh saat-saat kegentingan. Saya memohon rakan-rakan blogger saya atau yang membaca blog ini mendoakan ketenangan dan kejayaan saya dalam peperiksaan nanti. Doa-doa kalian amat saya dambakan.... Saya menyakini doa-doa kalian lebih mustajab mungkin dari diri saya yang lemah ini.


Atau mungkin juga dengan doa-doa saudara/ri memungkinkan saya untuk pulang awal ke Malaysia dengan gulungan ijazah berilmu ke tanah air...........


Mohon dengan sangat....



p/s : Artikel ni ditulis tatkala otak tengah 'blank' n 'down mood' semasa study.

2 comments:

banat @ saffa @ hazwani berkata...

salam...tenagkan diri
insyaAllah dipermudahkan urusan menjawab nanti..

selamat berjaya!

eslamicqueen berkata...

wahai mujahid Allah,

yg dilihat dan diukurnya bukan sejauh mana usahamu,tapi yg di harap sejauh mana TAWAKAL,PERCAYA nan jitu, pergantunganmu padaNya..tp tak bermakna tidak pr;u brusaha..USAHAlah semampumu, tp jgn sesekali berAQIDAH bhw byk usahamu penentu kejayaan..

tetapi, berimanlah bahawa TAWAKALmu itu sbnr2nya hanya semata2 padaNya..itulah penentu kejayaanmu..

kejayaan bkn milik sesiapa,ttp adlh milik Allah..jd seyakinnya hendaklah phon drNya semata.. =)

ma'aka bittaufik wa an-najah.... ;) (^_^)

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter