IBRAH DARI SEJARAH....

. 23 Februari 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Baru-baru ini saya berpeluang untuk menjelajah ke Semenanjung Sinai dan di sekitar Dahab iaitu sebuah tempat sejarah lama dan juga tempat perlancongan di Timur Bumi Kinanah ini. Kembara saya ini bertepatan ketika cuti semester pertama di Musim Sejuk. Sejuk di Sinai ini mencecah 0'cel sehinggakan perjalanan kami dengan croaster terpaksa 'bertatih' pada kadar 20km/jam disebabkan kabus yg terlalu tebal. Perjalanan yang panjang selama 7 jam dari Kompleks KPT ( Keluarga Penuntut Terengganu ) mengamit sedikit pengalaman yang berharga...Disini terdapat banyak tempat sejarah lampau yang dapat saya dapat nukilkan disini........

PENGENALAN SINAI

Segitiga Sinai merupakan daratan yg mirip sebuah pulau yg diapit 2 Teluk iaitu Suez dan Aqabah. Hampir seluruh dataran Sinai ini berupa padang pasir dan gunung2 batu dengan pemandangan yang mengagumkan. Sinai adalah daerah pertikaian yang kerap antara Mesir dengan negra2 jiran. Tak kurang 15x Sinai pernah dijajah semenjak Mesir Kuno. Terakhiir dilakukan Israel,namun berhasil dibebaskan Mesir sewaktu Perang Oktober 1973.

Berbagai peristiwa kenabian pernah berlaku disini. Bermula dari Nabi Ibrahim dalam perjalanan ke Syam,Nabi Musa yang berbicara dengan tuhan di Lembah Suci Thuwa, Makam Nabi Saleh, Maka Nabi Harun, Hamam Firaun n sebagainya. Saya akan ceritakan tempat2 ni ini jika ada keluangan waktu untuk update blog say ni..hu..hu..

Sinai diambil dari nama Tuhan Mesir Kuno,Sin yang bererti 'Tuhan Bulan'. Selurh wilayahnya dikeliling oleh laut. Dahab pula adalah kOta yg memiliki pantai yang berpasir kekuning keemasan dan kaya dengan berbagai jenis ikan hias berwarna emas sehingga kawasan ini disebut " Dahab" ( bahasa ammiyah Mesir dari kata Dzahab ) yang bererti emas.

KUBU SALAHUDDIN AL-AYYUBI

Kubu Salahuddin AL-Ayubi

Kubu Salahuddin Al-Ayubi ini terletak di Qaryah Salahuddin di Taba, kawasan yang paling Timur di Mesir. Kota ini menjadi batas akhir wilayah dengan Kota Ilat di Wilayah Israel. Kubu ini dikelilingi oleh Teluk Aqabah dan berhadapan dengan Perlabuhan Aqabah. Perlabuhan ini biasanya digunakan oleh pelajar-pelajar kita untuk ke Jordan atau ke Mekah melalui jalan laut. Taba adalah batas tiga negara antara Mesir,Jordan dan Israel. Kota ini merupakan kota terakhir yang dibebaskan Mesir dari Penjajah Israel terhadap Dataran Sinai. Jarak dari Kaherah hanya 703km.

Pintu masuk Qaryah Salahuddin




Tangki air dalam kubu

Dalam kubu ini terdapat beberapa bilik Salahudin dan tenteranya,bilik air, tempat rehat dan segal keperluan lain termasuk tangki air seperti gambar diatas. Tangki ini terisi apabila hujan dan menyekat laluan air keluar ke laut. Tapi sekarang sudah tiada air lagi. Saya juga sempat masuk kedalamnya.


Pemandangan dari atas kubu



Sempadan Mesir-Israel

Saya juga sempat berada di sempadan Mesir-Israel ini namun tidak dapat ke penghujung atau menjejakkan kaki ke tanah Israel kerana pasport malaysia tidak membenarkannya.

Pemandangan di puncak kubu

Masih banyak lagi tempat2 menarik yg terdapat disini. Insyaalah jika ada mase,sy update untuk bermacam lagi tempat yg menarik disini..... To be Continue....

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter