PENYELESAIAN KEPADA PENYEKSAAN

. 20 Jun 2010
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Ada orang berpandangan sebegini :-

"Kamu ni Ali (Bukan nama sebenar), kena kahwin dah ni. Teruk benar gayanya. Bilik macam kandang kuda. Baju berlonggok dijeruk tak berbasuh. Kalau berbasuh pun, diperap dalam mesin 4 tahun.

Baju-baju tak pernahnya berlipat. Pinggan mangkuk berlonggok berhias di singki tak berbasuh. Nak basuh cawan sebiji pun tak larat. Nak memasak jauh sekali. Kedarah je keje. Malas pe himar!!!"

Ini petikan dialog yang saya dengar baru-baru ini.

Ada sesetengah orang mencadangkan perkahwinan sebagai penyelesaian kepada masalah pengurusan kendiri sebegini.

Saya membantah keras!!!

Saya kata, anda tidak layak berkahwin buat masa ini...

ILMU RUMAHTANGGA

Ilmu rumahtangga tiada pengkhususannya di Universiti. Tiada juga di sekolah. Ia adalah ilmu istimewa yang diperolehi melalui praktikal, pengalaman dan tunjuk ajar serta nilai dari sebuah sikap.

Perkahwinan adalah medan pengamalan ilmu rumahtangga. Bukan lagi medan ujian praktikal selepas berkahwin.

Kalaulah ia medan ujian, pasti saja ada yang berjaya dan ada yang gagal.

Saya kurang bersetuju jika ada yang berpendapat, individu yang 'culas dan malas' ini akan berubah apabila ia berkahwin.

Akan berubah ke dia???

Mungkin ada. Tapi nisbahnya adalah kecil. Jika masalah dan perangai ini tidak berubah, risikonya adalah pergolakan rumahtangga yang mungkin maha dahsyat yang mengakibatkan penceraian.

Nauzibillah...

Berdikari di kala keseorangan saja pun sudah terbabas, apatah lagi di kala berdua.

Jikalau ia melibatkan individu biasa, saya kurang sangat terasa serpihannya. Yang membimbangkan saya, adalah ia melibatkan individu yang mengaku kononnya sebagai pejuang, aktivis, pengerak dan lain-lain.

Di medan perjuangan, dilihat cukup perkasa.

Bercakap berdegor-degor. Tazkirah mantap siot.

Tapi di sebalik kehidupan pengurusan kendiri, cukup saja memualkan. Aduh!!!

Jangan menjadi asbab fitnah kepada para aktivis agama. Ia memalukan dan merosakkan.

MEMILIH CALON

Kebetulan sehari dua ini saya membaca Kitab Ahwal Syakhsiah. Saya turunkan secara ringkas ciri-ciri untuk memilih pasangan suami dan isteri :-

ISTERI

1- Kekuatan pegangan dan pengamalan Agama.
2- Bersifat pengasih/penyayang dan lemah lembut.
3- Berkeupayaan melahirkan zuriat (Subur).
4- Seorang anak dara.
5- Hendaklah memilih isteri yang jauh nasab keturunan dari suami. Ini kerana, ia lebih memberi zuriat yang kuat dan sihat kepada pasangan.
6- Matang.
7- Tidak mandul.

SUAMI

1- Baik Agamanya.
2- Baik akhlaknya.

"Jika datang kepada kamu yang kamu redhai (puas hati) daripada akhlak dan agamanya, maka kahwinilah ia" (Hadis Nabi SAW)

Mungkin ada lagi ciri-ciri yang digariskan dalam kitab-kitab lain. Namun, cuma ini yang sempat saya baca dan mengkajinya (Sebab ia adalah muqarar...haha3x)

Saya masih mencari hikmah kenapa ulama mengariskan banyak ciri-ciri yang perlu ada pada wanita berbanding hanya dua ciri pada lelaki...

Seharusnyalah kita berusaha mendalami ilmu rumahtangga dengan berpraktikal mulai saat ini. Usah ditunggu apabila saat mahu berkahwin, baru ingin belajar. Nanti akan terzahir sangat kecacatannya.

Jangan pula mengharapkan isteri semata-mata. Mungkin memasak tugas isteri. Berkemas tugas isteri. Membasuh tugas isteri. Menjaga anak tugas isteri. Tapi isteri bukan orang gaji.

Pembentukan Bait Muslim adalah lambang kebersamaan dan kesatuan. Saling menampung supaya lebih utuh dan jitu.

Para pejuang bercakap soal pembinaan Khilafah. Pembentukan khilafah bermula dari Afrad Muslim. Kemudian berkembang kepada Bait Muslim. Apabila berjayanya Bait Muslim, maka akan terbentuklah Mujtama' Muslim yang Muslih, yang mampu membina khilafah.

Kalau tidak, kita hanya bercakap kosong dan bla...bla..bla...

Kalaulah semuanya isteri,

Cadangan penyelesaian masalah pengurusan kendiri tadi, berubah menjadi kepada menyeksa isteri saja!!!

Penyelesaian kepada Penyeksaan.

Suami apakah itu???

TAMBAHAN :-

Kurang 30 Jam lagi, saya akan menduduki kertas terakhir peperiksaan Ahwal Syakhsiah. Kalau sudi, tolong doakan kejayaan saya tuan-tuan.

Maaf kerana tidak menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT) dalam artikel kali ini.

post signature


| Hayyu El-Asyir | 200610 | 7.01am |
tgidham @ http://khairulidham.blogspot.com/

4 comments:

mizi berkata...

waa..sangat2 sokong..kalu diri pun xmampu untuk diuruskan,mcmane la nk urus org lain..bila kate gini byk je yg beri alasan,lps kahwin berubah la tu..depa ingt nk berubah dengan ckp je ka???!!!huhu..sorry idham duk bebel dlm ni..hehe

TENGKU KHAIRUL IDHAM berkata...

Belebel dalam ni lebih baik daripada belebel di luar...

Pembleber silent itu lebih selamat...wakaka

Fakeh berkata...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

Ramadhan Awang berkata...

Membebel bertulis lebih mudah dirujuk berbanding membebel atas angin.

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter