MENGINJAK USIA....

. 15 Mei 2008
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

" SeLaMat ULaNG TaHuN KeLahiRan.. "
" Moga usia baru ini memberi makna yang lebih besar buatMu."
" Kullu Am Wa Anta Bikhoir.."
-14.05.2008 10.27pm-

" HepI bEsDeY!!!!!!!!... Mge panjang umur n Murah rezeki.."
" Tahun ni xdapatlah bagi hadiah sbb duk jauh sangat.."
" Hantar msg pon oklah.."
" Bler nak kawin???"he..he..he..
-15.08.2008 12.07am-


" Selamat Ulangtahun Kelahiran... Moge Allah membrkati & merahmatimu..."
" tp kek xda le, 6ti le pas exm wat...Tp xjanji tu."
" K.La, ma'a taufiQ wa njah. HazZon sa'id fi imthn.."
" Same2lah doa utk SAHABAT.... Sy sntiasa doakn awk.."
-15.05.2008 04.02am-

" Salam, apa khabar? Exam ok... Mak Abah ucapkan slamat ulangtahun kelahiran
abg ngh dgn sntiasa mendoakan kjayaan dn ksejahteraan d sana.."
" Gna pluang ct 2 utk blajar tmbah ilmu d sana..byk peluang kan.. "
" Apa2 pun hdapi exam dgn trbaik.. Abah d uitm dungun mesy 2 ari."
" K. Slamat hdapi pekse. Salam abah, mak, na, din n aiman..."
-15.05.2008 09.12am-


" Selamat Hari Lahir yg ke-..."
" Semoga sentiasa berada dlm lindungan&rahmat ALLAH serta dimurahkan rezeki."
" Slm,tgh wat mende tu?. Buat besdey party tak?"
-15.05.2008 11.46am-


TERIMA KASIH
Tanpa saya sedari, setahun lagi umur telah pergi meninggalkan saya. Beberapa mesej masuk ke kantung inbox handset saya dua tiga hari ini. Laman friendster dan juga Email turut menerima beberapa ucapan... Saya hampir melupakan tarikh keramat saya 15 Mei [ 28 Ramadhan 1408 ] dek kerana kecelaruan dan kerisauan kepada exam saya yang akan bermula 20 mei ini...
Terima kasih sahabat2 kerana sudi mengingati kewujudan saya ke dunia ini....
Yang paling istimewa kepada ibu bapa saya yang turut tidak melupakan kelahiran cahaya mata kedua mereka ini dalam keluarga.
Semoga doa mak abah dan juga sahabat-sahabat akan diperkenankan oleh Allah untuk kita bersama.

UMUR ITU

Umur itu telah sedikit sebanyak berlalu meninggalkan kehidupan saya. Dan ia akan sentiasa terus berlalu tanpa menoleh ke belakang lagi..


Umur itu tak akan kembali lagi...


Kata orang tua-tua, apabila meningkatnya umur ia juga akan turut meningkatkan kematangan dalam kehidupan kita.

Tapi tidak semua apabila dewasa ia akan menjadi matang..

Kekadang umur itu sekadar menhiasi kehidupan tanpa sesuatu faedah.


" Sebaik-baik kehidupan adalah yang panjang umurnya dan banyak amalannya"


" Seburuk-buruk kehidupan adalah yang panjang umurnya tetapi sikit amalannya"



MENGINJAK USIA
Sedar atau pon tidak, saya telah melalui beberapa zaman kehidupan dari 'title' bayi hinggalah ke tahap remaja. Sekarang semakin hampir menjejak gerbang dewasa.. Bukan senang melalui perjalanan ini sehingga betu-betul menjadi seorang manusia yang berguna pada agama dan masyarakat. Saya amat bersyukur kerana ALLAH membimbing saya di sepanjang perjalanan ini dan terasa diri ini terdidik.
Di hari kelahiran ini, aku tunduk sujud syukur padamu Ya Allah.....
Di hari kelahiran ini, aku menitiskan air mata egoku memohon taubat....
Di hari kelahiran ini, aku rasa nikmat rahmat kasih sayang dipanjangkan usia....
Di hari kelahiran ini.....
Terima kasih Ibu. Didik dalam Sabar hadapi kerenah aku.
Di hari kelahiran ini.....
Terima kasih Ayah. Titik peluh keringat membesarkan aku.
Di hari kelahiran ini......
Terima kasih Sahabat. Memahami erti jatuh bangun bersama.



Ayah bOnda: Jasa agung dalam mendidik aku


MENJANGKAU LEBIH JAUH

Usia baru ini perlu di'upgrade'kan semua bentuk kebaikan dan ' worship '.
Mencari istiqamah dalam kebaikan....
Mencari nilai istimewanya seorang insan...
Mencari mulianya Islam dalam luhur budi menawan...
Mencari sedikit darjat Ilmu dalam amalan...
Agar darjat diri & usia tiada jurang ketinggalan...

Dan lebih mujahadah dalam perit melawan diri dari dalam diri....

Wasiat Saidina Ali Karamallahu Wajhah...
" Beramallah untuk Akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari....
" Beramallah untuk Duniamu seolah-olah kamu akan hidup 1000 lagi..."

Di usia ini, aku mahu menjangkau lebih jauh.....

Mencari suatu realiti dan menjadi orang yang berbakti pada diri dan berjasa pada orang lain.....



Jelajah kembara diri


[ Walaupun Bait di bawah ini panjang, cubalah baca dan hayati bait-bait harmoni ini. Semoga lahir rasa kasih sayang pada orang yang paling berjasa dalam hidup kita. Sering kali apabila meningkat remaja dan dewasa, rasa kasih sayang bermanja semakin berkurang terhadap ayah bonda. Ingatlah jasa ayah bonda. Terima kasih Ayah Bonda]


DEDIKASI AKU SERTA AYAH BONDA......

Mewangi kuntuman bahagia
Di halaman ayah serta bonda
Menatap selaut cahaya
Melerai resah dan gundah di jiwa

Segunung impian dicita
Selangit harapan didamba

Dibelai dimanja mesra
Kaulah racun kaulah penawar
Senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara

Engkau.....
Umpama sebutir permata
Di lubuk kasih nan bersinar bercahya
Hiasi rumah tangga

Engkau......
Harapan seisi keluarga

Banyakkan doa dan air mata
Yang pasrah kepada yang esa
Padamu ku curah
Kasih sayang dan pengorbanan
Agar terus gemilang

Dididik diasuh setiap masa
Diajar ilmu yang berguna
Mengenal Allah dan Rasul
Menyemai menyubur iman di dada
Dilayur segala kekerasan
Dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah
Hidupmu mula dan berakhir
Menyusur fitrah dan sunnah
Mengota di penghujungnya

Tiada yang lebih membahagiakan
Melihat dirimu kian membesar dewasa didalam sejahtera

Usah terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya

Nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia untuk menghadapinya

Bersemi kelopak kasih sayang
Dipersada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda
Menyegar dan menhapuskan dahaga
Tangisan keringat dari ayahanda
Menyubur pohon kehidupan
Tuaian sepi dan tabah
Buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia
Membela di hari tua

Waktu bisa mengubah segalanya
Dewasalah dalam rahmat dan kasih ilahi
Redahi pancaroba

Andai.. langkahmu tersasar di persimpangan
Pulanglah ke laman ayah bonda
Kembali menghuni di tamannya
Bersabarlah semula
Menghirup imbunan kasih sayang
Sedingin air mata bonda

Engkaulah permata Ayah bonda.............

Titipan Tinta dari Kota Seribu Menara....

1 comments:

banat @ saffa @ hazwani berkata...

salam...selamat hari lahir!
semoga peningkatan umur seiring dgn peningkatan ibadah:)

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter