UBAH TAKDIR

. 10 September 2011
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Ramai orang yang malas menjadikan faktor takdir sebagai dalih dan alasan atas kemalasannya. Walhal, takdir itu ada yang boleh diubah dan ada yang bersifat kekal. Memang, tidak semua takdir boleh diubah.

Misalnya, jika kita ditakdirkan sebagai seorang lelaki, ia tidak boleh diubah untuk menjadi seorang perempuan. Kita memang tidak boleh mengubah takdir yang sudah terjadi dan berlaku. Mana mungkin waktu boleh berpintal ke belakang. Yang dimaksudkan mengubah takdir disini adalah mengubah takdir di masa mendatang.

Lalu bagaimana cara kita untuk mengubah takdir?

Cara yang benar dan tepat, tentu saja harus bersumberkan dari Penentu takdir iaitu Allah SWT melalui Al Quran dan Hadith Nabi SAW.

Bagi Anda yang belum tahu, bahawa takdir itu boleh diubah.

Inilah nilai pengharapan yang diberi setelah kita melalui kesusahan, kesedihan dan kegetiran di sepanjang perjalanan kehidupan.

Hadis daripada Imam Tirmizi dan Hakim yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar, bahawa Nabi SAW Bersabda :

“Barangsiapa hatinya terbuka untuk berdoa, maka pintu-pintu rahmat akan dibukakan untuknya. Tidak ada permohonan yang lebih disenangi oleh Allah daripada permohonan orang yang meminta keselamatan. Sesungguhnya doa bermanfaat bagi sesuatu yang sedang terjadi dan yang belum terjadi. Dan tidak ada yang boleh menolak taqdir kecuali doa, maka berpeganglah wahai hamba Allah pada doa”.

(HR Tirmizi dan Hakim)

CARA MENGUBAH TAKDIR

PERTAMA : DOA

Allah SWT yang menetapkan takdir untuk kita, maka Allah jualah yang memiliki kuasa untuk mengubahnya dalam erti kata memberi atau mengubah takdir yang baru buat kita. Mengubah takdir ertinya Allah menggantinya dengan takdir baru. Tetapi, Allah jua yang menetapkan takdir.

Cara pertama dengan berdoa ini berdasarkan kepada hadis yang telah dijelaskan di atas.

KEDUA : INFAQ & BERSEDEKAH

Cara Kedua adalah berinfaq dan bersedekah.

Rasulullah SAW pernah bersabda :

“Silaturrahmi dapat memperpanjang umur dan sedekah dapat merubah taqdir yang mubram” (HR. Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Imam Ahmad)

KETIGA : BERTASBIH

Cara Ketiga adalah bertasbih. Ada hadis yang diriwayatkan dari Saad Ibnu Abi Waqosh, Rasulullah bersabda :

“Mahukah kalian Aku beritahu sesuatu doa, yang jika kalian memanfaatkan itu ketika ditimpa kesedihan atau bencana, maka Allah akan menghilangkan kesedihan itu? Para sahabat menjawab : “Ya, wahai Rasululullah, Rasul bersabda “Iaitu doa “Dzun-Nun : “LA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINADH-DHOLIMIN” (Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk diantara orang-orang yang zalim”.
(H.R. Imam Ahmad, At-Turmudzi dan Al-Hakim).

KEEMPAT : BERSELAWAT

Cara keempat ialah dengan berselawat kepada Baginda Junjungan Nabi SAW. Berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ubay Ibnu Kaab, Bahawa ada seorang lelaki telah mendedikasikan semua pahala selawatnya untuk Rasulullah SAW, maka Rasul berkata kepada orang tersebut : “Jika begitu lenyaplah kesedihanmu, dan dosamu akan diampuni”.
(H.R Imam Ahmad At-Tabroni)

Justeru itu, jangan berhenti berdoa, berdoa, berdoa dan berusaha. Seburuk mana pun kedudukan pada masa ini, semuanya masih boleh berubah dan masih punya harapan. Bagaimana pun pahitnya pengalaman kita pada masa lalu, ia masih boleh berubah.

Optimislah selalu!!! Anda boleh mengubah takdir anda untuk menjadi yang lebih baik.

Hasbiyallah Wa Ni'mal Wakil...

post signature

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter