EMPAT WAKTU

. 08 Julai 2011
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Suatu ketika tatkala waktu subuh, Saidina Bilal melihat Rasulullah SAW menangis teresak-esak.

Apabila Saidina Bilal bertanya mengapakah Baginda menangis, lalu Rasulullah menjawab bahawa baginda baru saja menerima wahyu ayat berikut.
MENGAPA RASULULLAH MENANGIS

Ayat ini cukup berat dan tak tertanggung oleh Nabi SallahualaiWassalam. Dalam ayat ini, Allah SWT menerangkan mengenai Ulul Albab yang bersifat mengingati Allah pada waktu berdiri, duduk dan berbaring.

Menurut Abdullah Yusuf Ali dalam tafsirnya, semua keadaan itu (berdiri,duduk dan berbaring) adalah simbolik untuk semua keadaan termasuk hal peribadi, kemasyarakatan, ekonomi, kepimpinan dan lain-lain.

Maknanya dalam seluruh kehidupan kita samada belajar, bekerja, bergaul, bersosial adalah dalam keadaan mengingati Allah sentiasa.

MAKSUD MENGINGATI ALLAH

Mengingati Allah bukan saja bermaksud kita menyebut perkataan Allah, Allah, Allah pada setiap masa dan ketika. Namun apa yang lebih dituntut adalah melakukan setiap perkara bersandarkan kepada :-

* Mencari matlamat dan redha Allah.
* Dilaksanakan mengikut syariat dan undang-undang Allah.
* Meletakkan pengharapan @ tawakkal kepada Allah. Bukan kepada usaha kita semata.

Ini bermakna, kita perlu sentiasa berfikir adakah kita hidup ini berasa betul di atas jalan rasa kehambaan dan seluruh hidup kita kerana Allah.

ULUL ALBAB

Selain sifat yang dinyatakan di atas, ayat ini menyebut tentang sifat mereka yang berfikir mengenai keajaiban ciptaan langit dan bumi. Mereka berfikir sehingga tak tercapai akal manusia yang lemah sehingga dapat dibuat kesimpulan bahawa setiap suatu ciptaan Allah bukanlah sia-sia.

Pujian kepada Allah memenuhi langit dan bumi bahkan tak terhitung. Subhanallah!!!

Kemudian mereka berdoa supaya 'selamatkanlah' diri mereka dari azab api neraka. Dalam keadaan sedikit ilmu yang diberikan, secebis buah fikiran yang hebat, dibimbangi tercalit atau disambar api neraka dek faktor sikap manusia yang lupa dan sombong.

Apa yang penting adalah hubungan antara berfikir dan selamat dari bahana api neraka.

Berfikir bagaimana mahu selamat dari azab yang maha pedih. Seterusnya berusaha membebaskan diri dengan amalan yang diajarkan agama.

Berfikir agung penciptaan Tuhan bagi melahirkankan kekuasaan Allah dan kerdilnya manusia. Penciptaan manusia, penciptaan unsur utama alam iaitu udara, air, tumbuhan dan haiwan.

Tak tercapai akal kita.

KEJAYAAN SEBENAR

Kejayaan yang sebenar adalah apabila kita selamat daripada azab api neraka. Inilah kejayaan terbesar yang ditagih.

Allah menyebutkan dalam ayat ini, sesiapa yang dimasukkan ke dalam neraka, mereka sebenarnya mendapat kehinaan yang hina.

Dalam kehidupan dunia ini, jika kita hanya gagal dalam peperiksaan sahaja akan terasa malu dan terhina. Begitu juga penjenayah dunia yang didapati bersalah. Dihukum di khalayak. Pasti satu kehinaan. Apatah lagi di mahkamah akhirat yang disaksikan Allah, Para Malaikat dan jutaan makhluk tuhan???

Dalam ayat ini, sekali lagi mereka memohon supaya Allah tidak menghinakan mereka di akhirat. Ini menunjukkan betapa berat seksaan menanggung kehinaan di akhirat.

Namun begitu, Allah juga menjanjikan syurga yang mengalir sungai di bawahnya bagi mereka yang berjaya.

Sungai adalah simbol kebahgiaan dan kemewahan yang tidak terhingga yang sesuai dengan keadaan masyarakat arab ketika itu.

Masakan tidak rakyat Mesir berbangga dengan Sungai Nil nya itu.

Rasulullah bersabda bahawa nikmat di syurga adalah sesuatu yang tidak pernah dipandang, tidak pernah didengar dan tidak pernah terlintas di hati dan fikiran manusia.

Inilah nikmat dan kejayaan yang sebenar.

EMPAT WAKTU

Rasulullah pernah menceritakan mengikut apa yang tersebut di dalam Kitab Nabi Ibrahim AS yang bermaksud :

"Sewajarnya bagi setiap yang berakal, selagi akal fikirannya tidak hilang membahagikan masanya kepada empat waktu :-

1- Waktu untuk bermunajat kepada Allah.
2- Waktu untuk bermuhasabah terhadap dirinya.
3- Waktu untuk berfikir mengenai ciptaan Allah.
4- Waktu untuk menumpukan keperluannya. (Nafkah, makan, minum & lain-lain)

Adakah kita memenuhi tuntutan empat waktu ini???

Kebiasaannya, dunia di sekeliling kita hanya memikirkan perihal waktu keempat. Kerana ia selari dengan kehendak nafsu dan syaitan.

Sekiranya kita tidak punya iman yang kental serta tidak berhati-hati, suasana yang ada di sekeliling boleh dan sangat mempengaruhi samada sedar ataupun tidak.

Mungkin tanpa kita sedari, kita hanya memikirkan persoalan waktu keempat sahaja.

Jika begitu, maka amat rugi dan malang diri kita ini...

Oh Allah, Ampuni kami...

post signature

| tgidham @ http://khairulidham.blogspot.com/ |
| 60, Syuwessry B | 080711 | 7.45 am |

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter