MAJALAH BULANAN

. 21 Januari 2010
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Salah satu keistimewaan yang terdapat di Bumi Mesir adalah lambakan bahan pencetakan dan lambakan penerbitan yang pelbagai.

Akhbar tempatan sahaja sudah mempunyai lebih 18 versi setiap hari/minggu. Majalah pula beraneka keluaran. Itu belum termasuk bahan picisan yang pelbagai genre.

Jika kita mengamati sejarah atau pelajaran adab/sastera Arab, kita akan menemui nama-nama seperti Mohammad Abduh, Ahmad Syauqi, Khalil Jibran yang mengerakkan peranan media ini menerusi penulisan dan syair-syair mereka.

Maktabah bula', Liwa' dan lain-lain memberi peranan yang besar membangunkan pemikiran umat menentang penjajah, meningkatkan kemajuan sosial dan upaya pembangunan seterusnya mencetuskan revolusi yang hebat pada waktu itu.

Majalah Al-Azhar bersama hadiah buku lain

Semua itu bermula dengan peranan media dan bahan pencetakan.

Namun, apa yang istimewanya di Mesir ini, semua bahan-bahan ini boleh didapati dengan kos yang paling minima. Bayangkan, satu majalah berhalaman 315 muka surat hanya berharga LE 1.50 (RM 0.90) sahaja. Bukan itu sahaja, setiap keluaran akan disertakan bersama hadiah buku tambahan.

Mulai awal tahun hijrah yang lalu, saya memperuntukan LE 5.00 (RM 3.50+-) setiap bulan untuk membeli 3 majalah secara tetap dan berkala setiap bulan.

Majalah Al-Waie Islami

Saya memilih Majalah Al-Azhar (LE 1.50), Majalah Al-Waei Islami (LE 2.00) dan Majalah Minbar Islam (LE 1.50) sebagai koleksi bahan bacaan setiap bulan. Yang lebih menarik, setiap majalah ini disertakan bersama hadiah buku tambahan bagi setiap keluaran.

Aduhh!!! Memang sangat murah dan menarik...

Kalau di Malaysia, saya memperuntukkan lebih RM 10.00 setiap bulan untuk Majalah I dan Harakah. Itu belum termasuk Majalah Kosmik, Majalah PC dan lain-lain.

Orang tanya saya. Beli buku banyak-banyak ni baca ke tidak???

Saya kata, kalau saya tak sempat membaca sekalipun, saya akan simpan majalah ini untuk dihadiahkan kepada anak-anak cucu saya nanti. Atau mungkin ia sendiri dijadikan peneman penghibur di waktu renta usia saya kelak.

Takkan rugi!!!

Biarlah suatu hari nanti, saya boleh berkata:-

"Buku ni, ayah beli kat Mesir dulu. Jadi, ayah hadiahkan buku ini untuk anak-anak ayah".

Itulah harta yang paling berharga...

post signature

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

emaknya sape??huhu

TENGKU KHAIRUL IDHAM berkata...

Emaknya masih invisible lagi...

Tulun carikan emaknya utk saya boleh???huhu

nikza berkata...

murahnya..kalau kt malaysia ni 1 majalah dah mencapai RM 5, kalau buku lagilah mahal, muka surat 300 pn dah mencapai harga RM 30..

"Buku ni, ayah beli kat Mesir dulu. Jadi, ayah hadiahkan buku ini untuk anak-anak ayah".

itu yg sebaiknya, iman x boleh diwarisi tp ilmu boleh diwarisi..

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter