KITA MASIH MEWAH

. 06 Mei 2009
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Pagi ini saya merenung sendirian di balkoni tingkap kamar. Saya berfikir sendirian bahawa saya ini sentiasa hidup dalam nikmat-nikmat ALLAH yang sentiasa mencukupkan kehidupan saya. Saya bersyukur...

Saya cuba menghitung nikmat-nikmat ALLAH, namun saya gagal. Tidak mampu untuk saya membandingnya. Saya sendirian juga mengingati bahawa saya sebelum ini tidak pernah pon berlapar kerana tidak berduit. Tidak pernah pula mengikat perut dengan batu seperti Baginda Rasulullah dan sahabat-sahabat Baginda.

Saya ni bukanlah golongan orang yang berduit namun ALLAH masih mencukupkan saya untuk sara hidup. Jikalau berlapar pon,bukanlah disebabkan tidak berduit tetapi disebabkan malas memasak atau tidak terlalu rajin untuk membeli makanan.

Gambar dibawah ini menterjemahkan erti syukur dan keinsafan saya...






Mungkin ini fenomena biasa yang dilihat di Mesir tapi apa yang pasti, jarang orang Malaysia hidup sehingga ke tahap ini. Gambar ini saya snap dari tingkap 5 kediaman saya selesai sahaja solat subuh.

KENAPA SAYA MENULIS ENTRY INI???

Sebulan dua ini, pelajar-pelajar kita bising kerana duit tajaan untuk tahun ini belum dapat. Sepatutnya telah dapat bulan 3 dahulu namun masih atas-atas angin. Kemanalah cek itu... Emm, entahlah...

Memang kesian juga kepada sahabat-sahabat kerana terpaksa sedikit bersabar dengan sara hidup ini. Akhawat lagi menyedihkan apabila sara hidupnya hanya tinggal LE 0.25 sahaja. (Tidak tahu betul atau tidak tetapi saya ihtimalkan ianya adalah betul..huhu)

Apa yang ingin saya sampaikan disini, kita sebenarnya masih mewah berbanding sebahagian golongan yang lain. Nasi Hadramaut, pizza, firoh adalah menu biasa kita disini. Sepatutnya rasa bersyukur ini perlu sentiasa dihadapan berbanding emosi. Jangan beremosi bila kesempitan. Bersyukurlah tatkala susah mahupun ketika senang lenang.

Ohh ALLAH... Kekalkanlah aku dalam syukur kepadaMU sentiasa....

P/S : Kepada sahabat-sahabat yang ingin mendapatkan bantuan kewangan atau apa-apa sahaja, jangan malu-malu untuk bertemu saya...huhu

4 comments:

Abd Rahman Mohd Tharin berkata...

ana rase tk perlu paparkan foto mcm tu..

mmng mesir ni mcm tu..

kita tk perlu buka aib bumi yg penuh barakah...

mngkn pndngan nta nk bagi org insaf.. terpulang

kita masing2 ada pndngn tersendiri.
biasa kehidupan kt msir ni tkde duit..

saya bukan 0.25 genih, satu sen pun tak dak pernah...

perjuangan menuntut ilmu...

Fitrie Muhammad berkata...

Kemewahan dan keselesaan berlebihan adalah melalaikan dan membawa kemalasan

TENGKU KHAIRUL IDHAM berkata...

Terima kasih saudara Abd Rahman atas teguran tu...

Mungkin itu silap saya melihat ssuatu dr sudut sisi yg berbeza...

Trima kasih...

toqki berkata...

ya..kita memang terlalu mewah

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter