HARI IBU

. 08 Mei 2011
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Hari ini Hari Ibu...

Awal-awal pagi tadi, pukul 2.30 pagi, saya hantar sekeping SMS untuk Ibu.

Terasa rindu pula bila tinggal berjauhan ini... =)

Bercerita pasal Ibu, masing-masing ada cerita tersendiri. Cerita dididik dan dibesarkan di sepanjang perjalanan kehidupan sehingga saya berada di kedewasaan ini. (Dah dewasa ker???haha...)

Ibu insan keramat.

Doanya berbisa.

Murkanya undang binasa.

Teringat saya kepada Drama Ihsan. Drama yang sangat menyentuh jiwa saya kerana perjalanan ceritanya yang penuh dengan pengajaran dan iktibar serta garapan skrip Zabidi Mohammed yang cukup berkesan.

Zamri. Anak yang baik. Tetapi tanpa sedar telah mengecilkan hati Ibunya.

Gabungan antara watak anak yang baik dan anak yang derhaka.

Anak yang derhaka diberi balasan serta merta di atas dunia.

Manakala anak yang baik pula tanpa sedar telah menyebabkan ibunya tersinggung dek kesibukan kerja dan komitmen lain.

Teringat pula saya pada perbualan Pak Imam dan Zamri selepas pengebumian ngeri Arwah Nordin.

Pak Imam berpesan :-

"Taat kepada Allah dan berbuat bakti kepada kedua Ibu Bapa. Itulah yang dinamakan Ihsan".

Zamri mendengus menarik nafas lega.

"Mujurlah saya tak pernah berbuat dosa kepada ibu saya sebagaimana Arwah Nordin lakukan kepada Ibunya". Jelas Zamri.

"Kita tak boleh terlalu yakin yang kita tidak pernah keciLkan hati ibu" Pesan Pak Imam.

"Hati Ibu terlalu sensetif"

"Ingat tak cerita Al-Qomah, sahabat Rasulullah??? Tanya Pak Imam.

"Al-Qomah ni, dia lebihkan isteri dia. Tetapi dia lebihkan isteri dia sikit saja. Itupun Ibunya terasa hati. Saat Al-Qomah hendak meninggal, Al-Qomah tidak dapat mengucap."

"Selepas Rasulullah memohon diampunkan dosa Al-Qomah daripada Ibunya, barulah Al-Qomah dapat mengucap". Terang Pak Imam.

Sayu pada riak wajah Zamri.

"Mak kamu ada lagi ?" Tanya Pak Imam.

"Mak saya hidup lagi. Kenapa Pak Imam tanya???"

"Cuba kamu ingat. Pernah tak kamu kecilkan hati mak kamu???"

Selepas itu, Zamri menangis semahu-mahunya mengingati jika ada masa dan ketika beliau mengecilkan hati ibunya.

.......................................

Saya menghantar SMS memohon ampun kepada Mak. Mungkin ada masa dan ketika saya mengecilkan hati Mak tanpa saya sedar.

Ampunkan Abang Ngah...

Doakan Abang Ngah berjaya dunia dan akhirat. Menjadi anak yang soleh dan berbakti kepada kedua ibu bapa...

Doa kepada Mak semoga sentiasa dalam rahmat dan berkat Allah selalu.

Selamat Hari Ibu... =)

post signature

| tgidham @ http://khairulidham.blogspot.com/ |
| 60, Syuwesssryy | 080511 | 6.53 am |

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
    follow me on Twitter